Dus 3FM heeft met Serious Request 2013 meer dan 12 miljoen euro opgehaald voor het Rode Kruis, om te voorkomen dat er kinderen aan diarree sterven. Kom, laten we daar gewoon even cynisch over doen. Drie volgevreten DJ’s die een week lang in een glazen huis hun ego strelen door zogenaamd te lijden omdat ze alleen maar vruchtensapjes mogen drinken. Dat schreeuwt om kritiek natuurlijk. Deze zelfingenomen blaaskaken met hun valse altruïsme weten namelijk dondersgoed dat hun persoonlijke BV’s na deze sapkuur van een week een stuk meer waard zullen zijn in het schnabbelcircuit.
Een week lang hebben we nu de meest voor de hand liggende verzoeknummertjes moeten verdragen omdat debiel Nederland zo graag wil laten blijken dat ze ook een tientje aan het goede doel hebben gegeven. Het ‘kijk mij eens verdomme goed doen en nu wil ik Robbie Williams met Angel horen omdat ik daar speciale neukherinneringen aan heb volk’. ‘Ja ja, het is allemaal heel erg van die kinderen met diarree want ik was eens op de Malediven en toen had ik ook last van racekak!’ DJ’s en luisteraars neuken elkaar op om uiteindelijk nog meer geld binnen te harken. Waar dat geld ook alweer voor bedoeld was lijkt na de eerste tussenstand niet meer uit te maken. Meer! We willen meer geld! He is cijferfetisjisme in optima forma.
Maar je moet wel een enorm verzuurde klootzak zijn als je op deze manier tegen Serious Request aankijkt. Natuurlijk, er worden mensen beter van waarvan je jaren geleden al hoopte dat ze snel op een veldje uitgestrooid zouden worden. En uiteraard is het tenenkrommend om tante An vol trots een envelopje met geld te zien overhandigen terwijl ze in haar andere hand nog een tas vol kerstinkopen vast heeft. Walgelijk zijn de bedrijven die pogen hun omzet te vergroten door een deel van het marketingbudget te besteden aan het goede doel. En dan heb je ook nog de strontvervelende Kutkinderen die hun familie leeg bedelen omdat ze van school iets moeten doneren. Iedereen is hoe dan ook op de een of andere manier wel de lul met Serious Request. Maar is dat erg? Dat lijkt me niet.
Wanneer je binnen een week 12 miljoen euro binnensleept voor het goede doel en tegelijkertijd een wezenlijk probleem onder de aandacht van een heel land weet te brengen is alles geoorloofd. Het is 12 miljoen euro die anders toch alleen maar de lucht zou in zijn geschoten of in eten voor obesitaslijfjes omgezet zou worden.
12 miljoen euro! Al wordt er maar een handjevol kinderen mee gered dan nog is het de ellende van een week wanstaltige radio waard geweest. En die volgevreten DJ’s? Ach, die kunnen we de rest van het jaar ook nog wel in de zeik nemen toch?
Comments